söndag 27 april 2008

Kustkåseri


Det är skönt att höra ejdrarnas hoande. Skulle nog säga att det ljudet ensamt är det jag mest förknippar med vårfiske på kusten. Att höra strandskata och skrikande måsar är också vår men inte lika starkt förknippat som ejderns hoande.
Det känns som om det inte dröjer länge innan man också hör ett annat vårtecken, göken. Konstigt nog är jag nästan alltid på samma plats när jag hör den första gången. Den brukar sitta på andra sidan sundet där jag fiskar. 
Sundet ja. Där var jag i helgen. Tre heldagar med intensivt fiske från tidig morgon till sen eftermiddag. Det sköna vädret gjorde fisket trögt, många fiskar kom upp från djupen för att följa efter flugan men inte många högg. Hörde just från en vän att dom som haft bra fiske den senaste tiden har fiskat nattfiske och det är först när det blivit riktigt mörkt som fisket varit bra. De blir nattfiske nästa gång jag kommer ut på kusten.
Denna tiden är så intensiv, så kort. Men det är den bästa tiden på året. Man vill hinna med så mycket som möjligt under dessa veckor då allt spricker ut i blom. Tiden räcker som vanligt inte till. Jag vill redan tillbaks till havet.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida