måndag 5 april 2010

Trött och sliten men glad!


Det är nu måndag kväll och fem dagar har passerat sen premiären. Fem dagar som bara ägnats åt fiske. Jag har haft bra fiske, dåligt fiske, underbart vårväder och pissande regn med isande vindar. Dagen efter premiären åkte jag ut till mina barndomstrakter ute på Styrsö, vill alltid lägga lite tid där i början på säsongen. Jag visste att fisket skulle bli trögt därute i år med tanke på vattentemperaturen men jag hoppades ändå på att i alla fall se eller känna fisk. Så blev det nu inte. En heldag på ett blåsigt och tidvis regnigt Styrsö gav noll. Tråkigt men de var bara att ta nya tag. Tröstade mig med att några öbor som lagt garn inte heller fått något. Sen kom lördagen då jag lovat kompisen att komma till Vrångö och fiska. Vi hade underbart vårväder med fullt av kvittrande småfåglar i buskarna och svärmande borstmask i vikarna men nada! Här hade ändå kompisen tappat två fiskar på premiären så här hade jag i alla fall stort hopp om napp, men icke. Vi diskuterade taktik för hur vi skulle angripa söndagen. Jag röstade för att ta sig in på fastlandet igen då där ändå fångades fisk. Vi fick loss en bil och nästa morgon möttes vi på båten in till stan.

Vi bestämde oss för att börja norrifrån och jobba oss söderut. Efter lite telefonsamtal kors och tvärs blev valet Tjörn. Eftersom det blåste en frisk ostlig vind kändes detta helrätt. Efter att ha kört fel, missat avfarter och ringt ytterligare några telefonsamtal så kom vi så igång med fisket. Det var en fin sträcka på södra Tjörn  men ordentligt grumligt vatten och ganska hård vind. Agne lyckades ändå ganska snabbt kroka en liten öring som steg av då den fick ögonkontakt med den skäggiga öbon. Efter en stunds frenetiskt kastande i vind bestämde vi oss för att byta ställe. På vägen tillbaks svängde vi av på Stenungsön och fiskade viken på nordvästra sidan. Jag krokade en ganska smal öring på ca 40 cm. Kändes som en slumpfisk då det i övrigt va helt dött i viken. Efter snabbmat i bilen drog vi söder ut. Vi hade bestämt träff men en kompis till mig i Lökeberga. Det var svinkall vind, grumligt vatten och regn som mötte oss när vi klev ur bilen. Fisken var dock på plats. Det dröjde inte speciellt länge innan Agne äntligen fisk kroka av säsongens första öring. Vi hade mängder av hugg men dom var försiktiga och var svåra att kroka. När jag, kall, pissnödig och med längtan efter en varm säng summerade dagen hade jag fått 7 fiskar med en toppfisk på ca 1,2 kg och ca 48-50 cm. Lyckades tom. med konststycket att få en dubblé!

Idag, måndag hade jag tänkt vila efter några intensiva dagar men när jag blev väck av Björn som frågade om jag skulle med till Onsala och fiska så var svaret givet. För att fatta mig kort så var fisket kass med grumligt vatten och fuktig, kall luft som kylde ned fingrarna på några minuter. Agne som också följde med, lyckades dock lura en liten "vobbler". Vi drog norrut och stannade i Särö. Här var det helt vindstilla och havet låg som en spegel. Efter en stunds resultatlöst fiske gick jag upp på en höjd och såg en kille som drog fisk på andra sidan. Han drog på en lite större fisk och jag gick dit för att kolla (och för att komma närmare). En ganska fin fisk på ca. 50 cm. jag vadade ut i samma område och hade ganska snart kontakt med fisk. Innan vi packade ihop hade jag fångat tre öringar och missat flera stycken då dom gick och vakade regelbundet.
Nu lockar sängen och min kropp behöver vila efter en mycket intensiv start på säsongen.

Over and out!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida