torsdag 31 mars 2011

Spot on Mikael!

Jag läste Mikael Engströms artikel om hur han fastnade för laxfisket och vad det betyder för honom. Jag tycker personligen att Mikael är den författare som på bästa sätt lyckas förmedla den känsla som jag tror de flesta sportfiskare har.  Jag valde att lägga en bit av texten här för jag tycker den passar in på mig så bra.

"För en utomstående, icke fiskande människa ter sig fiske som fiske. Typ: Han/hon gillar att fiska. Han/hon är fiskeintresserad. Vi som är inne i det vet att riktigt så enkelt är det inte. Här finns en oändlig mängd nyanser. Troligen har vi alla börjat med mete från någon brygga eller eka. Sen följde spinnfiske och slutligen flugfiske. Men det är inte stopp där. 
Beroende på var man bor så började flugfisket med regnbåge eller småharr. Böcker och fiskeartiklar gav drömmar om något mer. Snart vandrade man över fjället med knarrande rycksäck. Eller smög längs stor-öringarnas skogså.
   För många är flugfiske drömmar om rödingar och storharrar. Andra har blivit heltagna av gäddfluga. Det är till och med svårt att ge en rättvis blandning i en tidning som bara handlar om flugfiske. En del gillar inte puppmete och flymffanatism. Vissa tycker att laxflugfiskare är hjärnslöa grovarbetare utan naturkänsla. Men en sak har vi gemensamt. Det här betyder mycket – kanske allt. Det är ingen småputtrande hobby. Det är något som går rakt in i själen och ger mening". 


- Mikael Engström

1 kommentarer:

Anonymous Pontus sa...

Kan bara hålla med. Läste också artikeln och kände mig ruggigt träffad på alla plan. Ganska exakt beskriver han min egen situation =)

2 april 2011 kl. 20:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida