tisdag 17 april 2012

Rätt medicin?


Efter sömnlösa nätter med storöring på näthinnan gjorde jag idag ett gäng småttisar. jag är övertygad om att stor fisk är svårare att lura än mindre fisk och då gäller det att inte ge dom möjligheten att genomskåda eländet man slänger ut. Jag inbillar mig att en mindre fluga är svårare för fisken att genomskåda och därför har jag skapat en riktig storfiskfluga... I storlek 16! Då jag i torsdags gång på gång kastade på riktigt grov vakande öring var det de mindre fiskarna som tog flugan. Jag tror helt enkelt inte jag fiskade tillräckligt smått. Detta är ett tänk som jag fått från en av kustens mest erfarna fiskare och något som jag både tycker är roligt och spännande. Att gå ner i tafstjocklek, förlänga och sätta på en eller två flugor i strl. 16 är skitkul.  De fiskarna jag fick sist nöp flugorna försiktigt trots storleken och alla öringar var krokade längst ut på 'nosen'. Nu ska de bli storfisk nästa gång jag hittar yngelätande öring. Jag är dock rädd att den här perioden är kort, och kanske snart över.

10 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Är inne på precis samma spår där albin då jag vart med om detta fenomen nu ett par 3 ggr senaste veckan. Dock fick jag vid ett tillfälle lurat upp 5 st ur gänget med en blänkare på 60cm i topp. C/R på alla. Men dem 2 andra gångerna ratade dem allt i princip! Så nu är operation "småttingar" inledd! Och som du säger denna perioden är nog snart över! // Tobbe

20 april 2012 kl. 21:11  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Grattis till fina fiskar, e de måhända 'tobbe' som skriver på edge med? I så fall verkar du prickat helt rätt den här våren! Själv har fisket varit trögt, fin vår i år dock. Den har varit lång och ganska utdragen med inte allt för höga temperaturer. Det stundande majfisket är ju riktigt kul med så även om det är trist att alla dessa yngel växer till sig så kommer det annat på menyn. Klart är i alla fall att det, ju längre säsongen går längre mellan de stora fiskarna. Det är i alla fall min erfarenhet. April är trots allt en storfiskmånad. Fisken är mer koncentrerad. Nästa höjdpunkt kommer kring midsommar då nattfisket sätter igång på allvar. Då kan vissa ställen dra till sig mycket stor fisk. Tight lines! Fridens!
/Albin

21 april 2012 kl. 16:15  
Anonymous Anonym sa...

Ajjemen det är samma Tobbe! Ja i år har det ju inte vart vinter som går direkt till sommar. Jo man märker när man prickar rätt att fisken är koncentrerad som sagt. Dock togs våra största förra året på just nattfisket. Detta är första säsongen för mig med flugspöt i hand så det har verkligen gått över förväntan minst sagt. Hade som mål att ta en godkänd på flugspöt hehe. Men har fiskat mkt med kustvobbler/bombarda innan men polarna övertala mig tillslut! Rekar du mkt nya ställen eller har du några som levererar varje år? I vintras la jag ganska mkt tid med satellitbilder och sjökort samt åkte ut och såg platserna live. // Tobbe

21 april 2012 kl. 18:38  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Visst rakar jag mycket platser under vintern men så fort jag får en stund över sneglar jag på satellitbilder. Vår kust hinner man inte uforska på en livstid. Det finns så otroligt mycket platser jag vill testa men det är ständigt en avvägning mellan att gå på erfarenhet eller testa nytt. Har ett par platser norrut nu som jag verkligen tror på, måste bara vänta till jag kan låna en bil och dra iväg. Snackade med en kompis nu som fick en på 59 häromdan och hade följe av flera stora fiskar på samma plats. Sånt blir man ju inte mindre fiskesugen av att höra.

22 april 2012 kl. 22:21  
Anonymous Anonym sa...

Hallå,
Var på nordön i kväll o tog nr 40,men sista tiden så har dom varit tröga om man inte har fiskat med små flugor,såg faktiskt en Horngädda.
Mvh Ingvar A.

23 april 2012 kl. 21:16  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

25 april 2012 kl. 19:49  
Blogger Karki sa...

Intressant teori om storfisken.

Här i sthlm har jag och några polare börjat kliva upp på större flugor (strömming) som fiskas hem i hiskelig hastighet - det verkar trigga silvret hos oss.

2 maj 2012 kl. 14:19  
Blogger Albin Löfqvist sa...

Jo, så kan det vara här med men just när det är överflöd av dessa små fiskar och det lockar in även stor fisk så verkar den större fisken mer selektiv och misstänksam. Men visst funkar en stor fluga i hög fart! Fiskar mycket utomskärs och där e de ju fiskdiet hos öringen som gäller.

2 maj 2012 kl. 17:28  
Anonymous Anonym sa...

Ser riktigt najs ut. Har gjort en hel del flugor i samma stuk det sista. Ring mig när du har tid över, snart dags för en ny tur!
//Ålen

3 maj 2012 kl. 16:10  
Blogger Karki sa...

Jo varje gång det är överflöd av något brukar det bli problem. Men det är(som du vet)en av alla utmaningar inom fisket.
Skitfiske. :)

11 maj 2012 kl. 15:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida