söndag 15 april 2012

Yngelvak


Många fisketimmar har avverkats den senaste veckan. Resultatet har dock varit trögt trots fina förutsättningar. Jag har varit upp i stenungsundstrakten, jag har varit ute med båt i både Nodre- och Göta älvs mynningsområden och jag har fiskat till fots i skärgården. Sällan har jag sett så mycket stor fisk på kusten som dessa dagarna. Det har också varit väldigt lärorika dagar. I torsdags hittade vi en hel del fisk i mynningen till Torslanda lagun mycket vak och prickkastning därefter. Även om de vakande fiskarna inte var speciellt stora så lärde jag mig en ny grej. Då jag fick upp en av dem spydde den ut fiskyngel på relingen av båten, vissa fortfarande levande. Jag ångrar att inte tog en bild på dem men de var inte mer än 5-10 mm stora. Eftersom det har varit ett intensivt vakande på många platser den senaste tiden misstänker jag att det är detta som öringarna går och virvlar efter, och det måste finnas stora mängder av dessa yngel just nu eftersom fiskarna e smällfeta och kräks upp maten då man fångar dem. Påminner om frosseriet på mask om sommarnätterna. Efter min upptäckt i torsdags så har jag på alla öringar jag fångat kollat ner i svalget på dem och flera gånger har det varit fiskyngel i halsen på dem. Hur länge detta yngelfrosseri håller i sig vet jag inte men det skulle vara intressant att se vad det är för yngel. Tempen ligger kring 5-6° på de ställen som jag fiskat och jag kan tänka mig att fiskyngel växer ganska snabbt. Snart kan de simma och gömma sig i tången och då går väl öringen över till att käka större byten igen kanske. Jag vill ut medan igen innan dom kan simma och gömma sig, bara att se stor fisk gå och head n'tail vaka e ju underbart, och stor fisk har jag sett, riktigt stor. 

1 kommentarer:

Blogger MC sa...

Hmm, de skulle kanske kunna vara yngel från sandskäddan?

16 april 2012 kl. 08:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida