onsdag 24 september 2008

Slutligen...





Så blev det en hel helg till på kusten till slut. På lördagen blev det en kort sväng ut till ön där en kort eftermiddagstur resulterade i två små öringar, båda tog bara någon meter utanför tången. Det är läckert att fiska denna tiden på säsongen. Öringen går mycket nära land och inte sällan visar den sig i lugna vak om vädret är lugnt. En av öringarna under lördagen visade sig genom att lugnt och stilla vaja med stjärtfenan i ytan. Flugan landade en meter därifrån, två drag och sen kom hugget. Som torrflugefiske fast ändå inte på något sätt. 

På söndagen hade jag lånat kompisens båt och gav mig ut kring öarna utanför Hjuvik. Vindstilla och strålande sol gjorde fisket trögt men lyckades till slut lura några fiskar på en liten räka. Fisket var bäst på morgonen och under förmiddagen. Summan av kardemumman blev en underbar dag med fika i båten och många solstrålar i ansiktet.

På tisdagen hade jag fått en förfrågan om att hänga med Henke (Fiskebild.se) ut i mynningen och fiska från båt. Naturligtvis ville jag det så vid sju på morgonen sjösattes båten vid långedrag. Jag var tidigt på plats och passade på att kasta lite i hamnbassängen medans jag väntade på Henke. Redan i första kastet hade jag kontakt. Jag hade under några minuter flera följen men inget stort.
Vi kom i alla fall iväg ut till slut. Den utlovade solen och dom 18-20° såg man inget av, det hängde regn i luften och en kylig vind blåste från nordost. Vi började fisket på andra sidan mynningen, kring Älvsborgs nya fästning. Omgående fick vi säl(l)skap av en säl. Dom första driven på stället gav inget trots att det såg riktigt hett ut. Vi begav oss till en ö i närheten och fiskade på vindsidan. Snart hade vi fångat ett par fiskar var och vi begav ut bland skären. Efter luch började solen komma fram och aktiviteten avtog något. det utlovade vädret uppenbarade sig och plötsligt blev fisket mycket trögt. Ett dussintal fiskar kom upp denna dag men inte en godkänd tyvärr. 

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida