tisdag 30 juni 2009

Högtryck

Bågen kämpar med att få fisken och hugga

Sommaren har på allvar intagit västkusten. Det är varmt och det enda man kan göra på dagarna är att svalka sig i havet, om man inte jobbar. 
Fisket är uteslutande förlagt till sena nätter och fisken har enligt de flesta rapporter varit igång mellan kl. 24-05. Jag har själv varit ute på lite nattfiske men med trögt resultat. Inte lyckats alls faktiskt. jag planerar så sällan fiske så när det väl blir att jag ger mig iväg på nattfiske så är jag sällan tillräckligt utvilad. Det får till följd att jag helt enkelt inte orkar fiska en hel natt. Att jag dessutom fiskar själv för det mesta gör nog att man tröttnar fortare.
Söndagen den 21 juni stack jag ut med bågen på fiske strax söder om stan. Mängder av jagad stagg mötte oss när vi kom ut till fiskeplatsen och vi såg hur både makrill och öring jagade för fullt. Timmar senare hade vi fortfarande inte lyckats kroka varken makrill eller öring. Ytterligare ett kast in i stimmet av vettskrämda stagg, det stramar till och äntligen fast fisk. Känner direkt att det är makrill. Otroligt starka för sin storlek men ganska snabbt kommer en grann makrill upp i båten. Kvällen går över i natt och vi hoppas fortfarande på öringen. Bågen missar en fisk som vänder i ytan, antagligen öring.
I sundet börjar strömmen röra på sig och vi fiskar gång på gång av dom heta platserna men utan resultat. Jag ser ett vak, kastar och lyckas alldeles intill båten få den efterföljande öringen till att hugga. En lite på ca 30 cm som plumsar i böljan igen.
Mer än så blev det inte denna kvällen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida