torsdag 21 april 2011

Jag har ett spöke i flugasken


Just hemkommen från fiske. Igår var det kvällsfiske några mil söder om stan. jag och Imre insåg ganska snabbt att fisket skulle bli svårt då solen sken och bara en svag vind fläktade lite. Vi började i kungsbackafjorden men algblomning hade gjort vattnet brunt och slemmiga alger fastnade på allt så vi drog vidare. Vi velade lite innan vi bestämde oss för att dra norrut. Det blev Särö västerskog. När vi kom ner till vattnet tog vi fiska och kaffe. Solen sken och vattenytan var i det närmaste blank. Plötsligt ser vi vak, flera stycken. Under en stunds fiske har vi virvlar och nafs i flugorna innan allt dör ut. Jag lyckas trixa upp en liten fisknär ajg sätter på en liten fluga och vevar hem linan med båda händerna och spöt under armen. Vi går över och tittar i den andra viken. Här vakar det! När solen går ner och stunden efter den försvunnit bakom horisonten, vakar det överallt. Vi testar allt i våra flugaskar men inget funkar. Jag sätter på en fluga som liknar ett litet fiskyngel och drar hem den i ganska hög fart. Jag känner ett hårt hugg men allt jag ser är en virvel. Efterhand avtar vakandet och vi ger upp för den här gången.


Idag hade Henke och jag satt klockan på 04.20. Vi skulle ut och dra storöring var tanken. Vi ville till många olika platser men enades tillslut i bilen att det blir Orust. Havet ligger spegelblankt men då och då bryts den blanka ytan av lugna vak. Känslan är att det inte är någon stor fisk vi ser och inte vill dom hugga heller. Vi drar vidare till nästa plats, samma ska där. Lågt vatten, ingen vind och vakande småfisk. För att inte helt tappa dagen bestämmer vi oss för att dra söderut igen och försöka leta upp något ställe som ligger lite mer utsatt för vind. Fisket brukar generellt sett vara bättre då vattenytan inte är som en spegel. Vi blåser upp ringarna för att komma ut i vinden som ligger på sydost. Även på denna plats vakar det fisk och jag drar en liten skit. I övrigt är fisket väldigt avslaget. Vinden ökan något och vattenytan krusar sig, då drar Henke på en bättre fisk. Det stökas lite kring ringen innan en hygglig öring på ca 50 cm kommer upp. Fisken saknar fortfarande några hekto till matchvikt men är ändå en befriare. Vi får ny energi men den avtar ganska snabbt då fisket inte bjuder på någon mer öring denna dag. Mot slutet har jag några följen och lite nafs men mer händer inte.
Jag verkar förföljas av nån rutten fiskedemon, aldrig har fisket fallit igenom så totalt för mig som de första veckorna den här säsongen. Nu krävs lite offergovor och annat skit för att vända trenden, kan inte se något annat sätt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida