söndag 8 april 2012

Påsk

Åkte ut till ön på fredag eftermiddag och han ut en sväng då jag lastat av alla grejer och varit social en stund. Vinden var svinigt kall och snart efter att jag kommit ut på bergen så började det snöa. Jag ville ge det en chans trots att jag inte hade rätta kläder på mig för det rådande vädret. Frysandes lyckades jag ändå kroka en liten tjockis. Igår på påskafton hade jag lovat att ta med två av syskonbarnen ut på fiske. Vi fick inget men det var skönt väder. Jag hade ett hugg och ett följe men efter att jag sagt det högt så bombarderades vattnet av drag. Även på påskaftonen var vinden isande trots sol. Kall vind från nordost kan vara riktigt svårt.
Idag gick jag ut efter frukost, denna gången med alldeles för mycket kläder på mig. Redan halvvägs ut till fiskeplatsen var jag helt genomsvett. Väl framme i första viken står två fiskare redan där. Sällan jag ser folk där ute men de hade bara sett lite fisk och inte fått nåt. Jag gick förbi dom och fiskade den heta fläcken längst in i viken. Igen hemma. Jag fortsatte över berget ner till en annan vik där jag haft fint vårfiske tidigare. Jag fiskar av djupkanten så som jag brukar och plötsligt sitter en fisk. Hugget var hårt och öringen gör bra motstånd. Upp kommer en vacker öring som jag mätte till 45 cm. Den fisk simma vidare. Jag fiskade en stund till men det enda som hände var att jag hade en fisk som var framme och drog lite i flugan och sedan följde hela vägen in till klippan innan den vände mot djupare vatten. Det var naturligtvis en bättre fisk, ingen jätte men klart godkänd. Solen har gjort mig sjukt matt så nu e de sängen en stund innan det blir nya tag imorrn!