torsdag 3 maj 2012

Så ser dom ut!



Så här ser dom ut, dessa tror jag är orsaken till senaste tidens extrema vakfester. De fiskarna jag lyckats lura under dessa frosserier ha kräkts upp dessa små yngel. Ynglet på bilden är inte mer än 10 mm stort. Jag tror inte heller som jag gjorde innan, att fisken är speciellt kräsen utan att det helt enkelt varit sådana mängder av dessa yngel att min lilla fluga försvunnit i mängden. Har man fiskat havsöring under sommarnätter med extrema masksvärmningar så känner nog de flesta igen fenomenet. Det kan ibland vara hopplöst att få dem att hugga trots att havet är fullt med öring. Nu verkar det dock som om de värsta vakfesterna är över, även om det vakade en hel del häromdan då jag var ute.

Vad är det då för yngel? Ja, jag har en gissning att det är någon form av simpyngel som kläckts för ett par veckor sedan. Tittar man noga på bilden så kan man se att den har början till taggar på gällocken precis som Rötsimpan har. Jag vet inte säkert, detta är bara spekulationer..

4 kommentarer:

Blogger larsnerstrand sa...

Tror det är som du säger. Det finns massor av mat helt enkelt. Råkat ut för liknande vakfest men då var ynglen helt genomskinliga. Ingen aning vad det var för nåt. Va så små att det kan ha varit nån sorts larv också, kanske nån som har nån idè?? Trevlig blogg du har, intressant läsning.Fiskar havsöring i Strömstad mest, varit ett kanonår så långt med 62 cm i topp.

3 maj 2012 kl. 20:27  
Blogger Albin Löfqvist sa...

62 cm är en kanonfisk! Speciellt om det är bra kondition på den. Mitt eget pb vägde strax över 3 kg och det var en sommarfisk på 63 cm. Mitt fiske har varit ganska trögt i år. Har inte haft den tiden jag velat men snart så.... Kul att du gillar bloggen. Försöker hålla liv i den så gott det går men det hänger mycket på hur mycket jag kan komma ut och fiska. Är jag i dina trakter hör jag av mig!

3 maj 2012 kl. 22:50  
Blogger Flyfiction Andreas sa...

Hallå Albin,

Såg du fotot på ålen som jag hittade i magen på en öring?
Kolla bloggen annars....det var en bra rackarns ål som den stoppat i sig. Naturligtvis var den propprund om magen, hade dock inte förväntat mig detta innehåll :-)

//Andreas

4 maj 2012 kl. 12:52  
Blogger larsnerstrand sa...

Ja en sommarfisk e ju i mycket bättre kondition och mycket svårare att lura med.62:an tog jag 2:a april. Testade ett kvällsfiske förra året i slutet på juli på en plats jag kollat in på våren och fisken började vaka vid solnedgången. Bara 3 hugg men det gav mersmak. Bor i Årjäng i Värmland så det blir heldagar när man åker ner. 12,5 mil till fisket. Åker via Norge. Åker ner natt till söndag för att va på plats när första ljuset kommer. Hade ett sjukt fiske för ett par veckor sen på morgonen. Kvart över 9 hade jag tatt 20 st, alla C&R. Är sommarfisket som bäst runt midsommar?

4 maj 2012 kl. 22:05  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida