torsdag 7 juli 2011

Abstinens


Det var ett tag sedan jag skrev något på bloggen. Nu är det dock dags. Jag tar det bakifrån så vi tar det tillbaks till dagarna kring midsommar. Runt midsommar blåste det mycket, så mycket att det inte var kul att ge sig ut. Speciellt varmt mar det inte heller. På midsommardagen kunde jag inte hålla mig längre, jag kollade på flaggorna i folks trädgårdar och slängde sedan ett öga på sjökortet. Vinden fick mig att välja en sträcka på öns södra sida. Med rakt västlig vind skulle jag kunna fiska av en brant klippkant med vinden från sidan. Redan då jag kom fram till vattnet ser jag hur en fin fisk hoppar ute i vågorna som rivs upp av vinden. Den är tyvärr för långt ut för att jag ska nå den, dessutom har jag säkert 8-10 m/s rätt i nyllet vilket gör saken ännu svårare. jag går runt udden så att jag får vinden i sidan, härifrån kan jag rollkasta snett längs med kanten. Det är bergsklättringsfiske på den här platsen men det gör det hela bara mer spännande. Efter ett par meter på sträckan komer jag över en sten och ser hur en stor blankfläck breder ut sig alldeles inne vid klippan. En bättre öring har skrämts iväg. Jag fiskar av sträckan men får ingen fisk. Med sjunklinnan hade jag nog haft bättre chans men jag missade att ta med den och fick nöja mig med min coastal. Helt klart är i alla fall att branta klippkanter är spännande att fiska av. Där är gott om mat och fisken kan gå längs i det närmaste verikala tångskogar och ´beta´ i tången, hela tiden med djupt vatten under buken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida