torsdag 9 juni 2011

Ett potpourri av fisketurer

En vacker 46 centimeters skärgårdsöring

Vet inte riktigt var jag ska börja då det var längesedan jag skrev något på bloggen. Jag var ute med Agne i förra veckan. Vi fiskade ett av sunden som jag brukar hålla till vid. Vi startade fisket ganska tidigt har jag för mig, vid femtiden. Vi hade inget strålande fiske men de fiskar som kom upp höll hyfsad size ändå. Jag fick tre öringar och tappade en. Två av fiskarna var över måttet vilket var kul! Agne hade lite svårt med öringarna och lockade till sig näbbisar istället. Till slut, efter lite vägledning och pepptalk lyckade även Agne lura upp en öring. Det var låg vatten vid tillfället men bra fart på strömmen. Jag var på plats redan följande kväll igen. Det var till synes perfekta förutsättningar men inte så mycket som ett hugg hade jag. Ibland blir jag nästan förbannad på öringen. Varför kan den inte vara förutsebar!? I alla fall nån gång hade de varit kul..

Vackraste fiskeplatsen i skärgården?

Häromdan bestämde jag mig för att sjösätta kajaken för första gången i år. Eftersom båten inte är riktigt klar än var detta enda alternativet då jag tänkte nattfiska på en av skärgårdens vackraste fiskeplatser. Denna plats bara skriker stor öring, det luktar fanimej fyrakilos på platsen! Hur som helst. jag kom dit ganska tidigt och tog en extra titt på platsen medans det var ljust. Har fiskat här flera gånger men aldrig riktigt kollat runt ordentligt. Fisket började trögt med total frånvaro av fisk. Jag står på en udde och fiskar, till vänster om mig har jag ett litet sund som grundar upp allt eftersom och till höger djupare vatten och en brant klippkant. Plötsligt ser jag ett vak en bort efter kanten. Det är inget jättevak men inte mindre spännande för det. Efter ett par kast i riktning mot vaket drar det till och jag kan landa kvällens första öring, en fisk på ca 40 cm. Jag får ytterligare en fisk under kvällen med det är svårfiskat med dålig aktivitet. Jag slumrar i någon timme innan jag bestämmer mig för att byta ö. Jag packar ihop alla grejer och sätter mig i kajaken, den stilla kvällen har bytts mot en ganska rå och blåsig morgon. jag känner dock fortfarande lukten av fyrakilosöring. Efter en kort paddeltur kommer jag till en holme som ligger mer oskyddat än den första, här har jag haft mitt bästa fiske tidigare somrar. Jag har hugg direkt och stor fisk har kommit in längs berget. Flera gånger ser jag tunga virvlar efter flugorna. Och så hugger det! Trassel på löslinan och med lite panik i blicken då jag ser fisken. Lyckas dock hålla bra press och kan ganska snabbt landa fisken. en vacker öring som jag mäter till 55 cm. Helt klart inte den största av dom öringarna som simmade utanför, jag känner fortfarande lukten.... Jag lossar flugan och ska lägga fisken i håven för att väga den, men efter en timme, av vad som kan liknas vid sömn, så är jag inte alert och fisken simmar iväg utan att ha fått reda på sin vikt.
Jag paddlar hem i motvind, får gå upp mot vinden för att senare kunna få medvind större delen av vägen. passerar den ena heta platsen efter den andra, så många platser man vill testa...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida