tisdag 30 juni 2009

Kväll i ytterskärgården

Agne i storöringvatten

Jag och Agne hade snackat om att dra ut till holmarna länge men vi hade båda saker som hela tiden krockade med våra planer. Nu var jag på plats, även om jag skulle jobba dagen efter så bestämde vi oss för att köra så länge de gick. 
Vädret var stekande varmt även om klockan passerat åtta på kvällen innan vi kom iväg. Vi började med att driva över ett större grundområde som ser väldigt fint ut, kritvit sand, tång och stora stenar borde göra området till perfekta öringlokaler. Jag krokar en liten öring första driften och har ett hårt hugg den andra. Även Agne hade fisk som drog i flugan under andra driften, han krokar sedan en näbbgädda.
Vi drog vidare runt udden till utsidan på holmen, här är det ca 4m djupt och enorma stora stenblock ligger på botten, en botten som jag aldrig sett någon annan stans på västkusten. Helt otrolig!
Vi letade upp djupkanten ut mot havet och la oss på drift in mot viken. Efter en stund ser jag ett ganska kraftigt vak en bit ifrån oss. pulsen stiger en aning. Vi vet att det togs stor fisk här förra sommaren, samma kille fick två fiskar, en på 4,1 och en på 5,3. Vi fortsätter driva in mot land men utan resultat. Vi kör norrut och går iland på öns norra sida. Inget händer den första stunden men efter ett tag så hojtar Agne att han har fisk, en liten öring på omkring 35cm fotas och släpps tillbaks. Efter detta så får vi flera fiskar men bara smått. Små öringar och torskar hugger på flugorna men den stora öringen lyser med sin frånvaro. Kanske hade dom varit där om vi hade haft möjligheten att stanna ytterligare några timmar. Men helt klart är att jag ska tillbaks dit igen, Dom är där, det är jag säker på!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida