fredag 2 juli 2010

Nu börjar det!

Igår hade jag en heldag i solen, jag solade, badade grillade på kvällen och var ute en sväng med kajaken. Vid elva på kvällen sa jag hejdå till min kompis som jag delat dagen med. Jag kände att jag trots den sena timmen ville ut en sväng. Kvällen var stilla och varm så jag hoppades på att maskfisket skulle komma igång på allvar. Jag drog på mig en varm tröja och tog cykeln ner till fiskeplatsen. Det var fortfarande lite tidigt och när jag kom ner till vattnet var ytan fortfarande lite krusad av en svag vind. Snart började det dock vaka så smått. Vad jag kunde se så var det mest småfisk. Jag hade gått ut till den yttre viken eftersom det är där jag brukar ha bäst fiske. Efter en stund blir det ett trögt motstånd i min "handtwist" jag drar lite i linan och ser en stor virvel ute i det krusade vattnet. Dom e här! Jag fortsätter fisket och drar ganska snart i nästa fisk, jag gör mothugg och ser hur fisken vänder i ytan och släpper. Att det ska vara så svårt att fastna på en vass krok. Jag promenerar in till den första viken för att se om det är mer aktivitet där. Även här vkar hen hel del småfisk, antagligen snultror, småtorskar mm. Så ser jag ett bättre vak. Jag går närmare och så vakar fisken igen. Den verkar stå still på en plats och den vakar gång på gång i tunga vak. jag sitter på en brygga och kastar på fisken som inte är mer än nån spölängd bort. Otroligt spännande! Eftersom den inte tar flugan som jag gång på gång placerar perfekt så vänder jag mig om och tänder pannlampan för att se vad som simmar i vattnet. Massor av räkor simmar fritt i vattnet tillsammans med en hel del sommarmaskar, otroligt snabba dessa maskar, vissa är så snabba att jag har problem att hålla dom i ljusstrålen från min lampa. Jag bestämmer mig för att det måste vara mask som fisken står och plockar. Ibland är det ljudliga "smack" i ytan, ibland ser man bara en virvel eller att ytan gungar till lite. Jag fortsätter mata kast på fisken en stund till men hör tyngre vak även bakom ryggen nu. När jag vänder mig om ser jag hur en STOR fisk gör en kraftig vändning i ytan en bit ut. Trots det skumma ljuset kan tydligt se att det är en stor rygg som visar sig. Den ser däremot inte ut att jaga mask utan småfisk. Kanske inriktar den sig på all den småfisk som är fullt upptagen med att mumsa mask. En stund senare ser jag hur det sprutar upp småfisk i olika storlekar på samma ställe, helt klart den stora öringen som jagar igen. Jag har nu gått ut på andra sidan viken och har vakande fisk på min högra sida och en uppenbart stor öring som jagar småfisk på min vänstra. När fiskjägaren visar sig byter jag till stor svart streamer, när det vakar mycket byter jag till en mindre, ljus mask. Bestämmr mig för att fortsätta med maskefisket. Jag missar flera dragningar i flugan, jag har också många följen, vågor efter flugan. Till slut sitter i alla fall en öring och på mitt klass 5 blir det en rolig fight även fisken inte är speciellt stor.  Upp kommer i alla fall en otroligt fet öring på ca 40 cm. Den ser nästan absurd ut med den stora magen, antagligen full av mask.
Vakandet avtar när klockan närmar sig tre och det börjar ljusna. Jag har sagt det förut men jag säger det igen, havsöringsfiske blir knapast bättre än när man har imitationsfiske på vakande fiske i havet. Det är verkligen ett sjukt roligt och beroendeframkallande fiske. Och jag tror ändå inte att det har kommit igång till 100% än, i alla fall inte här ute i skärgården där vattnet fortfarande är under 20°. Väl igång till fullo lockas fler och större fiskar in i överflödet. Ikväll ger jag mig ut igen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida