lördag 19 juni 2010

Succé!

Så lossnade det tillslut. Var ute en kvällstur igår, gick ut ganska tidigt eftersom rastlösheten gjorde sig påmind. Jag orkade helt enkelt inte vänta på de utlovade svaga vindarna. Jag begav mig till ett sund där jag visste att jag skulle få någorlunda lä för vinden. Vid ankomst ser jag att det är bra fart på vattnet och jag bestämmer mig för att gå "uppströms" och fiska mig mot en udde där det bildas ett bakvatten. Redan i första kastet har jag kontakt.Det dröjer inte länge innan jag drillar kvällens första öring. En otroligt stark 35a. Jag krokar av och kastar ut igen, några kast senare suger det till igen precis i strömkanten som bildats från udden. Större fisk denna gången, en helt vild sådan! Den hoppar säkert 5-6 gånger under drillen. En riktigt tjock öring strax under måttet får gå tillbaks. Håven är fulla av fjäll som glittrar i kvällssolen. Härligt! När jag drillade den här fisken simmade en större öring brevid. Trots att fisken kämpade, vred sig och simmade kors och tvärs så hängde den andra öring med. En stund senare drar det till i linan igen, nu är det en större fisk igen och till en början tror jag att det är en riktigt stor fisk eftersom rusningarna är helt sjuka! Återigen simmar en större fisk brevid, den här gångnen är det säkert en tvåkilos som följer drilen på nära håll!! Efter en liten stund kommer så en fin öring in i håven. Fisken mäter 50 cm men är lite smal för min smak och hade det inte varit för att flugan satt i en av gälbågarna så hade den fått simma tillbaks. Jag forsätter fisket men det avtar i intensitet och plötsligt känns det helt dött i vattnet. Strömmen är fortfarande stark men fisken är som bortblåst. Men så drar det till igen, större fisk igen! Stark och i korta rusningar kan jag inte hålla uppe spöt. En bättre öring tänker jag men så ser jag hur en stor makrill simmar framför mig. Största makrillen jag fått på fluga men den får gå tillbaka eftersom jag redan hade en öring på land. Efter detta är det nästan helt dött. Jag får en liten öring till och tappar en men sen var det slut på det roliga.
Det var otroligt skönt att äntligen få känna på mer än lite sprattel i havet igen, fisket har varit så jobbigt trögt den senate tiden att jag verkligen behövde detta. Ikväll blir det en tur igen. Det är svagar vindar idag. Frågan är om jag ska försöka mig på andra sidan av ön idag... Time will tell.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida