måndag 21 maj 2012

Svacka


Det har varit ett tag sedan sen jag uppdaterade bloggen. Anledningen är enkel, det har inte varit mycket fiske. Det närmar sig slutet på terminen i skolan och många uppgifter ska in mitt i bästa fiskesäsong. Det blir till en ständig kamp mellan förstånd och känsla. I dagsläget är det ca två veckor kvar i skolan och nu börjar det bli svårt att skjuta på saker längre. Tiden i mitten och slutet av maj är så otroligt intensiv. Plötsligt kläcker sländorna i sjöar och åar, båten ska fixas och skolan ska avslutas. Jag vill bara plugga ur, låsa dörren och dra på fiske.

Jag har dock varit iväg ett par turer men med magert resultat. Jag tycker mig känna igen mönstret. Efter vårfisket och innan sommarfisket kommer igång brukar det komma en dödperiod. Det är precis som om öringen behöver tid att ställa om sig eller förflyttar sig under den här tiden. Jag upplever i alla fall att det brukar vara trögt fiske under att par veckor i början på sommaren. Snart är dock sommaren här för att stanna och då brukar fisket dra igång igen, inte minst nattfisket som ligger i startgroparna.

Förra veckan var Agne, Jens och jag iväg en vända upp mot Lysekil. Det var ganska hård vind från nordväst men vi fann lä i en av fjordarna. Fisket var ganska trögt men ett par fiskar luftades, inget stort dock. Miljöerna då man kommer upp en bit i Bohuslän är häftiga, Allt känns så mycket större. Vi fiskade in i mörkret innan vi satte oss i bilen hem. Vinden avtog och då vi vadade iland efter en heldag på kusten låg vattnet stilla bakom oss.

Nu är det snart nya tag. Så fort skolan är slut kommer det bli fler fisketurer, turer utan dåligt samvete för missat arbete eller stress för kommande inlämningar, bara fiske!

1 kommentarer:

Blogger larsnerstrand sa...

ja det stämmer. Va i Strömstad förra lördagen och började fisket kl 04.00. Hittat ett sund där öringarna trivs så här mittemellan säsongerna. Men det dog ut helt ca 09.00, Hann ta 10 st tills dess. Det är det läget nu då dagsfisket är trögt. Hade det inte varit för att det blir bra strömt i det här sundet när vattnet sjunker eller stiger så hade det varit svårt att hitta på dom. Nä nu väntar jag på att åka ner på eftermiddagen och fiska kvällen och natten. MVH Lasse Nerstrand

21 maj 2012 kl. 22:25  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida