onsdag 30 juni 2010

Solo i kvällssolen


Häromdan drog jag ut på egen hand. Det har varit mycket fiske ihop med andra de senaste veckorna och det var väldigt skönt att vara ute själv igen. jag vandrade ut till en av mina platser som jag brukar gå till och som vanligt kändes det som att "ikväll blir det storfisk". När jag kom ut till vattnet så tycket jag att det såg ovanligt inbjudande ut, de bara måste dra i en öring ikväll tänkte jag. Jag fiskade två timmar utan en känning. Jo, jag fick några små torskar  men så vid kvart över elva så drar det till i linan, ett sånt där hugg som drar en reva i tid och rum. Löslinan försvinner blixtsnabbt genom fingrarna och det sjunger i grejerna. Äntligen en bra fisk! Jag får kontakt med fisken och sätter press. Direkt går den upp och gör en volt i luften. Efter detta går fisken bara och stångar ner mot btten och jag får sätta hård press för att den inte ska gå ner i tången. Ganska snabbt tröttnar fisken och jag kan håva den. Väl i håven lossnar flugan! Vilken vacker fisk! Smällfet och fjällen lossnar så det glittrar i hela håven. Jag bestämmer mig för att behålla fisken då jag tänkt grava.
Vågen visar 2,1 och länden 50 cm. En klart överviktig fisk. Jag fiskar en stund till då det börjar vaka en del men känner ganska snart att jag e nöjd för kvällen. Jag har ingen lust att nöta hela natten igenom, speciellt eftersom jag fått en så fin fisk med.
När jag går hem passerar jag de stora grunda lervikarna. Jag ser aldrig någon fisk i dessa vikarna förutom på våren men bara för en gångs skull bestämmer jag mig för att ställa mig och titta en stund. Jag behöver inte vänta mer än någon minut innan det går upp en fisk och vakar på bara några decimeters djup. Stora svallvågor gungar ut i viken. Jag står kvar och kollar, vill se ett till innan jag går. Det kommer ett till.. Och ett till. Fisken simmar i en bestämd rutt inne i viken och jag står nog och kollar i nästan 20 minutr innan jag slutligen beger mig hemåt.
Väl hemma rensar jag öringen och finner 10 snultror i magen!! Det förvånar mig inte om det var fler som kanske kräktes upp under drillen då det var snultror ända upp i halsen på fisken. Jag vet inte om det är de lokalerna som jag fiskar i som det beror på men jag har bara vid ett fåtal tillfällen fångat öring med sill/stagg i magen. Snultror däremot verkar vara stapelföda framför allt annat där jag fiskar. Men att hitta 10 stycken i samma fisk var nytt.

1 kommentarer:

Blogger Flyfiction Andreas sa...

Grattis Albin,
Måste vart en riktig tjockis!
50cm & 2,1 Kg, Fy va gött!

Hur ser det ut framöver? En tur kanske?

//Andreas

1 juli 2010 kl. 17:36  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida