söndag 4 juli 2010

Grusade förväntningar

Nytt pass igår. Tryckande värme klockan elva när jag stack ut. Det var fortfarande en svag vind men det kändes som om den skulle avta. Väl vid vattnet börjar jag fiska med 6an. Flytlinan på det lättare spöt får vänta lite. Efter en stund utan hugg bestämmer jag mig för att gå till läsidan av en holme. Här ligger vattnet blankt och jag står och spanar en stund. Så ser jag lite ringar, fisken går inte igenom vattenytan men man ser att den är där. Jag kastar en stund på den men utan resultat. Nu verkar det komma upp lite mask i vattnet  och allt ser bra ut. Jag står kvar en stund till och fiskar på annan fisk som jag ser men utan att något händer. Plötsligt ett större vak, precis intill stenbryggan. En öppning i stenbryggan gör att vatten kan strömma igenom och just vid hörnet till detta sug går fisken upp. Från min position måste jag lägga ett kast som inte fastnar i bryggan men som ändå måste hamna "ovanför" eller uppströms fisken. I dagsljus hade detta varit klurigt men antagligen gått. Nu var det dock betydligt svårare. Jag försöker ett par gånger men inget händer. Jag vevar upp för att testa längre ut. Full fart på invevningen och just som jag står och tänker att det säkert kommer hugga nu så gör det så! En öring, skulle gissa att den var strax under måttet visar sig i ytan, skakar, rullar och är borta. Hmm.... Jo, dom simmar snabbt dom där "sommarmaskarna" de vet jag men att jag ska ta hem då fort var nytt för mig.
Jag går en bit längre ut, här hade jag en hel del fisk som vakade häromdan. inte mycket händer. Det börjar blåsa lite mer och plötsligt är det som om fisken försvann. Helt dött. Efter en stund lägger sig vinden lite igen och vipps! Fisken e framme igen. Jag lyser försiktigt ner i vattnet men ser inte alls så mycket liv som härom kvällen. Då var det fullt av räkor och maskar i vattnet, nu bara någon enstaka räka. En mask är allt jag ser på hela kvällen. Att dom är där e klart men inte i de mängder som det var härom kvällen. Mörka moln närmar sig från horisonten och det blåser upp mer, fisket avtar mer och mer men jag tappar ytterligare två mindre öringar och har några följen. Ingen idé att nöta om fisket inte är igång. Ikväll gör jag ett nytt försök, nu ska storfisken fångas, ikväll blir det nytt pb!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida