fredag 4 september 2009

Head n' tail i sundet

Det stinker storfisk!

Efter ännu mera blåst så kom en stilla dag igen. Jag var inte sen att uppfatta detta och greppade naturligtvis spöt. Bestämde efter lite tvekan att pröva sundet denna gången. Inte blivit så mycket fiske där denna sommaren som det var den förra.
Väl där gjorde jag som jag brukar när jag fiskar av den här platsen. Jag fiskar mig fram mot en liten utskjutande udde där det nästan alltid står fisk. Även denna dag var det underbart fiskeväder. Gråmulet men ljummet i luften och med ett lätt duggregn. Strömmen drog svagt utåt och precis när jag lagt ut mitt första kast, ca 10 meter innan udden går det upp en fin fisk just utanför udden. Ett vackert head n' tail-vak bara nån meter från land. Jag uppskattade fisken till 50-55 cm och frossan satte sig genast i kroppen. Ingen jättefisk egentligen men när man ser en fisk innan man ska kasta på den blir det plötsligt allvar och så otroligt spännande.
Innan jag kastar bort mot vaket så byter jag fluga. Eftersom vaket var så lugnt antog jag att det var ett byte som inte hade någon större chans mot sin predator. Även om det var mitt på dan så satte jag på en imitation av en "sommarmask". En typ av borstmask som normalt kommer upp i frivattnet i stora mängder under stilla sommarnätter.
jag lägger kasten lite utanför vaket och låter strömmen ta linan in mot platsen där fisken visade sig. Jag ser en liten virvel och känner ett svagt motstånd i linan, spänner upp men där e tomt. där flugan nyss var ser jag bara en virvel. lite besviken konstaterar jag att den fisken nog är skrämd nu och kastar några kast till i riktningen. Plötsligt kommer ett hårt hugg men inte heller denna gången fastnar fisken. Hmm.... Jag byter tillbaks till en större fisk imitation och fortsätter fiska av platsen. jag vet att här e hett och fisken är ju bevisligen på g.
Jag får några småöringar men inte dom stora som jag vet simmar i sundet. Precis när jag ska lyfta för ett nytt kast, när man på rutin kollar om något följer utan att egentligen vara så beredd på att göra något om det ändå skulle vara en fisk som följde, så kommer det en stor öring simmande efter min fluga! Återigen kommer fiskefrossan. Kan det ha varit att jag hade en ganska kort tafs vid tillfället som gjorde att den inte högg? Jag hade inte något tafsmaterial med mig och kunde förlänga till den längd jag ville. Jag tyckte mig se att fisken en stund senare var efter igen, i alla fall en fisk i samma storlek men inget mer hände. Jag fick gå hem utan godkänd fisk denna dagen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida