fredag 15 juni 2012

På jakt


Jag vet, det är glest med uppdateringar... I förrgår var jag ute med Agne i ytterskärgården, fantastiskt vackert som vanligt och nu kan man lägga ytterligare några riktigt heta platser till listan. Vi började fisket vid halv fyra på eftermiddagen och tog oss längre och längre ut i havsbandet. Till en början var det trögt men vi hade lite följen av mindre fisk och fick väll var sitt litet sprattel med. Vi drog längre ut till en stor grundplatå med sand, sten och tångskogar. Platsen kändes döhet och redan i första driften hade vi var sitt följe av bra fisk. I nästa drift syntes dock inget. Fisken patrullerar förmodligen fram och tillbaka över dessa platåer och man ska pricka rätt som så många andra gånger.


Vi drog vidare ut mellan två skär och la oss på drift. Just här togs en fisk på över 4 kilo för inte längesedan. Det är med viss spänning man fiskar av en sådan plats. Vi käkade en macka och då sista tuggan slank ner la jag ett kast in mot land. Linan sjönk och då jag började fiska hem drog det till hårt! Under bråkdelen av en sekund blåser massor av tankar genom huvudet, är det en av dom stora!? Ganska snart märker jag att så inte är fallet. En öring, lite tunn konstigt nog kommer upp. Den mäter exakt 45 cm men får åka tillbaka. Vi fiskar vidare under kvällen men med ganska klent resultat. Några små öringar luftas liksom ett par illaluktande näbbisar. Nästa gång blir det en stor!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida