tisdag 15 september 2009

Allt ska man göra själv...

Koncentration vid städet

Var ute en sväng i Torslanda häromdan. Hade tänkt mig en snabbtur utan vadare och annat tungt. Tog vagnen till järntorget, sedan bussen till Lilla Varholmen. Vinden friskade i ganska skapligt när jag kom ut till havet och jag blev ganska snart trött på att stå och harva i motvind. Blicken föll på en gul färga. Jo, så fick det bli. Jag tog bilfärjan över till Björkö där jag kunde fiska i lä för västvinden. Efter några små dragningar blev det stopp. Tunga knyckar i andra änden på linan och den var så spänd att den gav ifrån sig ett sånt där härligt sjungande ljud som det blir när man har stor fisk på. Men lyckan blir sällan långvarig, fisken släppte efter ca 30 sek. Jag fick inte ens en blick av härligheten, det ända jag fick tillbaks var en krok där krokböjen inte var rätad men rejält utbjöjd. Alltså det var kroken fel. billiga köpeflugor har sina nackdelar.

Inställd som jag är på att få upp i alla fall en stort fisk innan säsongen är över, så satte jag mig ner och band upp lite flugor på riktig krok. Det som gäller nu sent på säsongen verkar, enligt dom rapporter jag fått, vara diskreta små flugor, ibland väldigt små om vädret är bra.
Med detta i bakhuvudet så blev det just detta som jag band, små sparsamt dressade spiders och gråa lite större räkor. Detta blir väl de sista havsöringsflugorna som jag binder i år antar jag. Kanske kan det bli lite nya flugor senare i år beroende på om jag planerar någon skånetur i januari eller februari.

2 kommentarer:

Blogger Flyfiction Andreas sa...

Hallå Albin, synd på den store. Det är alltid extra skit när nått med utrustning strejkar....men man måste använda riktiga krokar :-)

Skämt åsido, jag har bundit lite med en krok som heter "Mustad C70S Big game light". Passar bra till lite grövre flugor. Den krokar riktigt bra och rätas garanterat inte.

Även jag saknar fisk av grövre sort i år - känns som att tiden rinner ifrån. Hoppas på nått stort innan säsongsavslutningen....

Flyfiction Andreas

18 september 2009 kl. 19:07  
Anonymous Anonym sa...

Hallå Albin. kul att du varit i mina hemtrakter och fiskat. Du får höra av dig om du skall ut igen, jag har båt där ute (björkö) vilket öppnar upp för fler fiskeplatser. (Sen kan du troligtvis lära mig ett och annat ;9 )
www.staven.se
/Peter

18 september 2009 kl. 23:31  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida