fredag 21 maj 2010

Första sommarkvällen!


Va ute en sväng med Jens härom kvällen. Hela dagen hade det varit åskvärme och luften stod still när vi  efter en kort promenad kom ner till vattnet. Det strömmade svagt och jag kunde se små vak i bakvattnet. Jag gissade på sik och satte på ett litet haröra, en liten dragning va allt som hände. Efter en timme utan aktivitet ser jag plötsligt hur öring visar sig längre ut, det ser ut som om det är flera fiskar som är uppe i ytan, det är inga lugna vak utan snarare attacker mot vattenytan. Helt klart är att det inte var näbbisar i alla fall. stimmet försvinner men dyker en stund senare upp en bit bort. Dom kommer aldrig inom kastavstånd och efter ytterligare en stund så bestämmer vi oss för att prova ett annat ställe den stund som e kvar innan det mörknar. Vi flyttar oss till ett litet sund där strömmen drar igenom. Här är inte heller någon vidare aktivitet men vi nöter på enda in i mörkret. Jag får en skrubba och vi har några hugg var, antagligen sik. Härligt är ju i alla fall att det knappt blir mörkt nu. Vi la ner fisket vid halv elva och då kunde man fortfarande gå i bergen utan ficklampa.

1 kommentarer:

Anonymous Erik Widen sa...

Hej Albin, kom in på din snygga blogg. Väldigt fascinerande för en absolut icke fiskare, välskriven och så fina bilder. Det trevligaste jag läst på länge, och om ett så smalt område. Hade gärna läst lite om dina inlandsäventyr också.
Hälsningar Erik och fortsatt god tur

24 maj 2010 kl. 20:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida