torsdag 13 maj 2010

Trög morgontur


Hade ställt klockan på 04.15 idag. Tim och jag skulle dra några mil söderöver på morgonfiske. När jag sätter på radion i köket är det inte musik eller prat jag hör utan vågor som slår in mot en strand. Antagligen är det inte så många som lyssnar på radio vid den här tiden, mysigt va de i alla fall och jag kom in i rätt stämning. Väl framme är det helt vindstilla, havet ligger blankt under en disig himmel. Jag startar fisket med att sätta mig i vattnet, bredvid flytringen men jag kommer upp såpass fort att det inte hinner komma in så mycket vatten. Lite vatten rinner ändå ner efter benet men det är ingen större fara för hälsan. Först fiskar vi ganska nära varandra men efter en stunds nötande utan känning paddlar Tim hundratalet meter söderut efter kanten  medan jag ligger kvar och sakta drar mig norrut. Jag vänder mig om och lägger ett kast i helt motsatt riktning mot de tidigare kasten. Drar några tag i lina innan de blir tvärnit, jag höjer spöt, känner en ordentlig knyck i spöt och ser en kraftig virvel i ytan innan allt återigen blir lugnt. Efter detta händer inget förrän precis innan vi ska åka hem. Jag ser ett par försiktiga vak som jag kastar på, en liten öring på 30 cm tar flugan och får snällt simma tillbaks. Tim hade inte en känning på hela dan. Jo, han kände av sin onda rygg och det var starkt att genomföra dagen trots detta. Jag hade ett hugg och fick en liten, kanske var vi lite tidiga. Stället brukar alltid hålla en hel del fisk och dom brukar inte vara blyga med att visa sig. Bättre lycka nästa gång.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det låter underbart

9 juni 2010 kl. 16:52  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida