onsdag 12 maj 2010

Ön visar sig från sin bästa sida

Foto: Henrik Malmland
Sitter nu och tittar ut i regnrusket som kommit in över västkusten. Igår var det dock andra bullar. Peter ville komma ut och fiska lite på ön. Jag bestämde att vi skulle testa badplatsen då jag haft bra fiske där den senaste tiden. Med bra fiske menar jag spännande fiske, inte alltid stora fångster. Peter tog med sig två kompisar ut och tillsammans började vi fiska av sträckan. Jag började lite längre ut än mina gäster och eftersom jag hade vadare medan mina vänner  fiskade utan så vadade jag ut till en liten ö för att spara uddarna till killarna.
Efter en stund ute på holmen så krokar jag i dagens första öring, en pigg på ca 30 cm. en stund senare drar jag i en otroligt stark näbbis som lossnar efter ett par sekunder, inga tårar över detta. Jag ser att en av killarna drillar fisk längre in och att en annan fotar. De visar sig senare att det var en fisk kring kilot, vackert! Vi pausar för kaffe innan vi sprider ut oss på nytt. Jag går återigen ut på ön och krokar snabbt i min andra öring för dagen. Utanför mig ställer sig en av gästerna och drar på en fin fisk, efter lite bökande går den upp i luften, den landar och drar ner i tången och släpper. Det var en fin fisk, större än den på kilot.
Allt eftersom så avtar vinden som ligger på sydväst, det har varit svaga vindar hela eftermiddagen men nu är dom obefintliga. När jag ser lite vak utanför mig på holmen föreslår jag att vi går in en bit mot viken där jag brukar se vakande fisk. Vakar dom utanför holmen så vakar dom garanterat i viken med. Mycket riktigt! Efter en stund har vi vakande fisk framför oss och inom kastavstånd dessutom! Det är otroligt spännande att se fiskarna som i lugna head n' tail-vak tar, vad som förefaller vara märlor. Peter har först vakande fisk utanför sig men får den inte att hugga och medan han byter fluga vakar en fisk utanför mig. Jag repar av lina från rullen och lägger snabbt ut ett kast i närheten av vaket. Jag hinner bara sätta lite fart på mitt haröra innan ett stenhårt hugg kommer. En öring kring 40 blir vild i andra änden på linan. ganska snabbt tar jag in fisken, den fotas och släpps snabbt tillbaka. En stund senare tycker jag mig  se någon liten rörelse i ytan utanför mig, jag kastar ut men känner inget i första kastet, lägger ett nytt och har ett stenhårt påslag på nytt. Fyra tunga knyckar i spöt sen e fisken borta... Det var en bättre fisk, helt klart. strax därpå händer samma sak med Peter, han har ett ordentligt påslag men fisken släpper kort därefter.
För att summera kvällen så fick alla öring, alla fyra var i och bände lite i större fisk. Vi käkade gott, drack gott och hade det kalas i det fina vädret. Tack grabbar för en toppentur!

1 kommentarer:

Blogger Flyfiction Andreas sa...

Hallå Albin,
Det låter som en riktigt spännande kväll!
Finns ju faktiskt inte mycket som är roligare än fisket efter vakande havsöring. Har du tagit havsöring på torrfluga nån gång, typ "streaking caddis" eller myra eller liknande? Själv har jag bara lyckats med "flytande" streamers (precis ny påknutna), iofs jäkligt kul det också.

Synd på de lite större fiskarna!
Varför kliver alltid de lite större fiskarna av? Börjar bli riktigt frustrerad över denna otur nu...

Det är bara att gå på det igen!

//Andreas

12 maj 2010 kl. 21:09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida