torsdag 5 juli 2012

Underbart men kort


Nattfisket är igång och vi har haft några riktigt fina nätter det senaste med ett stilla hav och svärmande maskar. Även om man är på ett ställe där det normalt är mask så är det många parametrar som ska stämma. Jag har varit med om att ligga på en säker maskplats under perfekta förhållanden men utan att något händer. Detta fisket är lite av ett lotteri och man ska ha lite tur för att pricka helt rätt.


Jag har varit ute ett par nätter nu den senaste tiden och även om jag inte sett jättemycket mask eller fått speciellt många öringar så har de öringarna jag fått hållit en bra storlek. Det känns som om man slipper fisk under måttet nästan då man fiskar natt. En och annan makrill smyger sig in i fångststatistiken med.


Natten till onsdag var jag och Agne ute. Vi hade det lite trögt till att börja med men då vi flyttade oss första gången till ett nytt litet sund hittade vi några vakande fiskar. Jag fick ganska omgående en öring på 53 cm som fick stanna i båten men efter detta dog det ut. Vi kollade in en annan plats innan vi beslöt oss för att testa ett ställe där jag varit natten innan och där jag då fick en fin öring, även den på 53 cm. Väl framme ligger vattnet platt, inte ett vak. Jag föreslår att vi går runt udden och in i ett litet sund och ser om det händer nåt där. När vi rundar udden in mot sundet är det helt sjukt! Det känns som om all fisk klämt sig in i det lilla sundet och det vakar hela tiden. Stora tunga vak från grov öring varvas med skvättigare vak av makrill och allt däremellan. Jag får ganska snart en öring på ca 48, smällfet och knallblank. Den går tillbaka, dels så har jag redan en fisk i båten men så vakar där ju också några riktiga as i sundet men de vill inte riktigt ta. Vid det här laget har jag drabbats av riktig fiskefrossa och känner hur jag skakar ända ner i tårna av spänning. Stressen och frustrationen får Agne att nästan knäcka sitt spö i ivern att få upp en liten öring fort. Jag får trassel på tafsen och pillar med darrig hand med detta en stund. Jag får ytterligare en öring och så får vi var sin makrill innan allt plötsligt blir lugnt. 


Havsöringfiske är konstigt, ibland känns det som om någon trycker på en knapp så börjar fisken hugga och vaka och samma knapp kan helt stänga av fisket på några minuter. Det fortsatte att vaka men väldigt sporadiskt och det kändes som om den stora fisken bara kommer in då masken verkligen är igång, när svärmningen är på topp!

Inatt ska jag ut igen. Det ser ut att bli svaga vindar, om än inte helt stilla men det gäller att passa på!

2 kommentarer:

Blogger Granstav Flyfishing sa...

:). känner igen den känslan med darrande händer och man kan knappt knyta en knut. Kämpa på

13 juli 2012 kl. 07:56  
Blogger Albin Löfqvist sa...

De vet du! Klart jag kämpar på. Övertygad att jag varit i närheten av nytt pb senaste tiden. Har kastat på fisk som inte velat ta som varit STOR! Jakten fortsätter!

14 juli 2012 kl. 00:20  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida