tisdag 27 juli 2010

Nattpass 1


Äntligen mojnade vinden. jag bokade träff med Anders och vi bestämde oss för att testa att åka ut lite tidigare denna kväll. Även två goda vänner till Anders följde med ut, dom åkte egen båt och vi höll kontakten under kvällen via telefon för att följa hur det gick. Vid nio var vi på väg ut, solen var på väg ner bakom kobbarna men fortfarande blåste dt en svag bris. De första timmarna hände inte mycket, det var blindfiske och väntan på vak. Runt midnatt satte det igång att vaka så smått. Vaken var få men vissa såg ut att komma från grova fiskar. Jag missade en fisk och hade ett par dragningar. Anders kände också lite försiktiga  dragningar. Vi flyttade oss hela tiden i jakt på den vakande fisken. Vi bestämde oss för att testa en liten vik där det tydligen brukar stå fisk. Vi puttrade in i viken, ankrade upp och jag lägger ut första kastet. Klockan har nu passerat ett och det är mörkt men det är fullmåne och den lyser som en gigantisk lampa över havet. Jag fiskar med en mask med "flytväst" och jag hinner inte mer än spänna upp linan innan det suger till i ytan. En lite fisk tycker jag först när den hoppar i det skumma ljuset. Anders tycker den så bra ut, jag tyckte den kändes liten. Men så får vi in den i pannlampans sken och den visar sig vara ganska fin! Öringen är tjock och full av mask. Konstigt eftersom vi endast såg en enda mask den här natten. Den mätte 49 cm och vägde 1.6 kg. En fin matfisk som fick åka med hem.

Jag är inte så trött som jag ser ut.....

Inatt är det dags igen men på annan plats. I morgon kommer rapport fån nattpass 2.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida