söndag 8 juli 2012

Frosseriet fortsätter


Jag tar sällan upp fisk, det blir ett par fiskar per säsong och nu under sommaren kan man gott gör det tycker jag. Jag har fisk i frysen nu som ska gravas och en som ska rökas tänkte jag. Fisken är fet och fin och det kryllar verkligen av öring längs kusten. Just under maskfrosseriet ser man också att tillgången på den större öringen är mycket god. Under nattfisket höjs snittvikten rejält och prickar man rätt kan man se fler stora fiskar under en timme om natten än man gör under en hel säsong.

Jag och Agne har varit ute på ytterligare två svängar. Det är två små sund som vi fiskat. Sist drog vi ut till det mindre av dessa två. Detta berättade jag om i förra inlägget. Nu kommer bilden på den fisken. Att man kan bli så glad för en öring visste jag inte men tydligen kunde jag det i alla fall.


Sedan var det natten till igår. Vi drog ut och var framme på plats vid elva. Det skulle blåsa lite men vi gissade att vi skulle få lä bakom några kobbar. Då vi kommit på plats ser vi att vi tänkt helt rätt. Det lilla sundet ligger spegelblankt trots lite vind. Vi ligger och spanar efter vak, käkar kakor och dricker kaffe. Det är ett gott sätt att börja kvällen. Så småningom börjar det vaka lite grann men det kommer sporadiskt. Efter en stunds fiske drar vi bort till ett annat ställe som även det borde ligga i lä. Mycket riktigt, även här är det still och dessutom betydligt mer aktivitet. Under 1.5-2 timmar har vi, eller i alla fall jag riktigt roligt fiske! Det är verkligen märkligt hur det kan vara. Agne och jag fiskar med nästan identiska flugor, vi står i samma båt och kastar på samma fiskar. På något sätt så väljer fiskarna min fluga framför Agnes hela tiden den här kvällen. I början håller fiskarna till mest i ena delen av sundet men plötsligt så verkar det som om den andra öppningen är bäst. Jag har en bättre fisk ute i mörkret, jag kan ana vaket och det låter i alla fall som större fisk. I första kastet mot vaket har jag en kraftig dragning i flugan och några kast senare då jag kastar på ett nytt tungt vak på samma fläck drar det i ordentligt. Fisken går och spänner och mitt mjuka klass 5 bugar djupt. Till slut kan i ala fall Agne håva fisken, en gran fisk som jag väger till 2.2, drygt 55 lång.


När vi summerar kvällen har det landats 7 öringar varav två, kanske tre var över måttet. Dessutom tappades en och vi hade massor av kontakter. Även två makrillar luftades innan de fick återvända ner i mörkret.


Alla fiskarna tog på en rostbrun maskimitation och alla var smällfeta av mask, nästan groteska! Nu vill jag bara ut igen, fisket är så sjukt kul när det händer saker hela tiden. Nu sova.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida